Gemeente Den Haag |
2 nov. 2020, 12:20
Op de Maanweg zal door de ingebruikname van de Rotterdamsebaan op korte termijn het verkeersaanbod fors afnemen. Dan volstaat 1 rijstrook per richting in plaats van de huidige 2 rijstroken per richting. De Maanweg blijft echter een belangrijke functie houden voor de bereikbaarheid van een groot deel de Binckhorst en directe omgeving. De weg blijft dan ook relatief druk en leent zich niet voor een 30 km-regime of een autoluwe inrichting. De Maanweg is en blijft ook de ontsluiting van de aanliggende bebouwing om van de havenzijde juist een aantrekkelijke verblijfsruimte te maken. Het parkeren langs de Maanweg zal fors moeten geheel op eigen terrein aan de parkeerbehoefte te voldoen.
Door de versmalling van de rijbaan en het vervallen van parkeerruimte ontstaat ruimte voor langzaam verkeer (geschikte trottoirs aan de bebouwde zijde en fietsvoorzieningen) en mogelijk ook voor een vrije baan voor het OV. De uitwerking van een herinrichting vraagt echter om duidelijkheid over de transformatie van de bestaande bebouwing en over de route en vorm van het Hoogwaardig Openbaar Vervoer. Daarom wordt ook een fasering overwogen met mogelijk een tijdelijke herinrichting vooruitlopend op een grootschalige aanpak.
Fietsen over de maanweg is nu verre van veilig aangezien je over de grote weg rijd.
- Een veilig fietspad kan extra bedrijvigheid aantrekken door verbeterde bereikbaarheid.
- Geen onveilig gevoel.
- Betere bereikbaarheid uit Voorburg en Rijswijk.